بسم اللّه الّرحمن الّرحیم
«الحمد للّه رب العالمین و صلی اللّه علی سیّدنا محمّد و عل اهل بیته و لعنة اللّه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین»
این هفته، هفتهی وحدت است و علت نامگذاری این هفته این است كه به نظر برادران اهل سنت پیامبر در12 این ماه یعنی ربیع الاول و به نظر شیعه در هفدهم این ماه متولد شده است. برای همین بین دوازدهم تا هفدهم را هفتهی وحدت نامیدند و این هفته را جشن میگیریم و این به فرمان آیت الله منتظری در سال قبل، بنیان گذاری شد و مراسم با شكوهی در سراسر ایران برگزار شد. در این هفته خدمت برادران جانباز هستیم و میخواهم آیاتی در زمینه وحدت بخوانم. باید گفت اختلاف نظر حتی میان اهل سنت، یا اشاعره و معتزله، كه دو گروه هستند و در مسائل عقیدتی اختلاف دارند مانعی ندارد. از نظر فقهی بین شافعی و مالكی و حنبلی و حنفی، اختلاف نظر هست. بین شیعه وسنی هم اختلاف نظر هست ولی درگیری وجود ندارد. بین اختلاف نظر و درگیری اختلاف هست. ولی منظور از وحدت این است كه با هم درگیری نداریم و ضد انقلاب نمیتواند بین شیعه و سنی درگیری به وجود بیاورد. آیات «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»(آل عمران/103) كه این آیه را همه حفظ هستید.
ما مسلمانان نماز میخوانیم. مثلاً در سورهی حمد، اگر تنها هم نماز میخوانید نمیگویید: «ایاك اعبد» میگویید: «إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ نَسْتَعینُ»(فاتحه/5) یا «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ»(فاتحه/6) یعنی یك مسلمان نباید فقط خودش را دعا كند و باید همه را مطرح كند. همه بندهی خدا هستیم و از او كمك میخواهیم. در پایان نماز هم میگوییم: «السلام علینا» و نمیگوییم: «السلام علی» و این درس بزرگی است.
پیامبر میفرماید: «الْمُسْلِمُونَ یَدٌ عَلَى مَنْ سِوَاهُمْ»(أمالى طوسى، ص263) یعنی همهی مسلمانها یك دست هستند. حتی نگفته دو دست «عَلَى مَنْ سِوَاهُمْ» در برابرغیر و دیگران. در شعر میخوانیم:
بنی آدم اعضای یكدیگرند *** كه در آفرینش ز یك گوهرند
حال منظور از «حَبْلُ اللَّهِ» یعنی ریسمان خدا در آیه چیست؟ امیرالمؤمنین در نهج البلاغه میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ فَإِنَّهُ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ»(نهجالبلاغه، خطبه 176) یعنی قرآن«حَبْلُ اللَّهِ» است. رهبر الهی «حَبْلُ اللَّهِ» است. زیرا وقتی راه زیاد شود مردم متفرق میشوند ولی اگر راه یكی باشد مردم متفرق نخواهند شد. لذا قرآن میفرماید: «وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبیلِهِ»(انعام/153) یعنی راهها كه زیاد شد، جمعیتها هم متفرق میشوند. یعنی تا وقتی رهبر یكی باشد، همه در یك راه هستند ولی وقتی راهها زیاد شد، مردم هم متفرق میشوند و چند دستگی به وجود میآورد. یعنی عامل تفرقه راهها و خطوط متعدد است و اگر از ابتدا راهها یكی باشد مشكلی به وجود نمیآید. «حَبْلُ اللَّهِ» قرآن و رهبر الهی و ایمان است. قرآن میگوید: تفرقه همیشه توسط ابرقدرتها است. تفرقه به وجود میآورند تا بتوانند مردم را به استضعاف بكشانند. دربارهی فرعون میفرماید: «وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ»(صص/4) یعنی فرعون اهل شهر را گروه گروه قرار داد. (شیعه به معنای گروه گروه است) بعد كه گروه گروه شدند آنها را به استضعاف كشید. علت وجود مستضعف در جامعه تفرقه است، زیرا بر اساس تفرقه و متفرق شدن ضعیف، نفوذپذیر میشوند. مثل قصهی پدری است كه وقتی یك چوب را به فرزندش داد، فرزند توانست آن را بشكند ولی وقتی یك دسته چوب را به او داد نتوانست بشكند. بعد به آنها گفت: اگر تنها باشید شكست پذیر هستید ولی اگر با هم باشید، هرگز نخواهید شكست. اگر ما در جنگ پیروز شدیم برای این بود كه ارتش و سپاه و بسیج و عشایر و ژاندارمری همه بازوی هم شدند و یكی شدند و اگر هر كدام تنها بودند شكست میخوردند. عامل تفرقه شرك است. یعنی كسی كه تفرقه بوجود میآورد مشرك است. قرآن میفرماید: «وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دینَهُمْ»(روم/31-32) یعنی مشرك نباشید و مشرك تنها كسی نیست كه بت پرست باشد، بلكه ممكن است خداپرستی باشد كه در دین و مكتب تفرقه بیندازد. پس كسی كه در دین و امت هم تفرقه به وجود بیاورد مشرك است. تفرقه عذاب الهی است. قرآن میفرماید: «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعاً»(انعام/65) خدا میفرماید: من سه نوع عذاب دارم:
1- آسمانی(از بالای سر) 2- زمینی(از زیر پاهایتان) 3- تفرقه است.
یعنی خداوند تفرقه را در كنار عذاب آسمانی و زمینی آورده است و این خیلی مهم است. آنچه باعث تفرقه و عامل آن باشد در اسلام حرام است. من و شما با هم دوست هستیم ولی كسی میآید و غیبت شما را به من یا بر عكس میكند و به این ترتیب بین من و شما تفرقه میاندازد. غیبت و تجسس حرام است چون وقتی تجسس كردیم و عیب یكدیگر را دانستیم علاقهمان به همدیگر كمتر میشود و گناه است. هر چیزی كه علاقه را كم كند حرام است و هر آنچه بر علاقه بیفزاید مستحب است. دین ما دین اتحاد است، البته در راستای حبل الله باشد. ما با غیر مسلمان نمیتوانیم متحد شویم، چون حبل الله در میان ما نیست. مثلاً با ماركسیست نمیتوانیم متحد شویم.
چندی پیش كسی میگفت: بیاییم محور را انقلابی بودن قرار دهیم و با هركس انقلابی است متحد شویم. ولی ما گفتیم: محور اسلام است نه انقلاب! همین اسلامی كه میگوید: انقلاب كن، گاهی هم میگوید: انقلاب نكن. قرآن میفرماید: «إِنَّ الَّذینَ فَرَّقُوا دینَهُمْ وَ كانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فی شَیْءٍ»(انعام/159)ای پیامبر از كسانی كه تفرقه به وجود میآورند جدا شو.
خدا به پیامبر دستور میدهد اگر در میان امتش تفرقه به وجود آمد خودش را كنار بكشد. یعنی به عنوان اعتراض آنها را از خودش دور نماید. از عوامل مهم اتحاد نماز جمعه است و بد نیست حال كه امام جمعههای كشورها دعوت شدهاند در مورد نماز جمعه صحبت كنیم. من دوست دارم برادرها و خواهرها احادیثی را كه من مینویسم و بسیار ناب است را بنویسند. مخصوصاً اگر از اعضای ستاد نماز جمعهها در شهرستانها كسی بینندهی تلویزیون است این كار را بكند. حدود 700 حدیث فقط من پیرامون نماز جمعه دیدم كه از همهی اینها میتوان به عنوان تبلیغات نماز جمعه استفاده نمود. اهمیت و اهداف و وظیفهی شخص امام جمعه چیست؟ نماز جمعه تجلی گاه وحدت است. قرآن در سورهی جمعه میگوید: «إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ»(جمعه/9) خدا در مورد نماز عادی میگوید: «وَ إِذا نادَیْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ»(مائده/58) چون هر جا میتوان نمازجماعت برگزار كرد و چندین نماز جماعت در یك شهر برگزار میشود ولی در مورد نماز جمعه میگوید: « نودی» یعنی در یك شهر باید یك نماز جمعه باشد. «إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِكُمْ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(جمعه/9) یعنی هنگامی كه ندای نمازجمعه برخواست به سوی نماز جمعه بروید(تلاش كنید) یعنی نماز جمعه باید ویتامین یاد خدا را داشته باشد و یاد خدا را در دل زنده نماید. اصولاً نماز ذكرالله است «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْری»(طه/14) «وَ ذَرُوا الْبَیْعَ» یعنی خودتان را از تجارت و وابستگیها جدا كنید. نگویید كه عروسم آمده بود یااش پخته بودم نتوانستم به نماز جمعه بیایم. اصولاً ارزش انسان به دل كندن است. اگر به خاطر كار داشتن به نماز جمعه نروی، یعنی هر وقت بی كار هستی به نماز جمعه میروی؟ «ذلِكُمْ خَیْرٌ» یعنی اگر خودت را رها كردی و آمدی، این ارزش دارد. این آیه تابلوی نماز جمعه است و حاوی نكاتی است. 1- نماز جمعه ذكرالله است. نماز جمعه خوانها خودتان را از مسائل دیگر رها كنید. 2- گفته است «فَاسْعَوْا» یعنی با عنایت به نماز جمعه بیایید. امام باقر(ع) میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ أَكْرَمَ بِالْجُمُعَةِ الْمُؤْمِنِینَ فَسَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ ص بِشَارَةً لَهُمْ وَ الْمُنَافِقِینَ تَوْبِیخاً لِلْمُنَافِقِینَ وَ لَا یَنْبَغِی تَرْكُهَا فَمَنْ تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً فَلَا صَلَاةَ لَهُ»(كافى، ج3، ص425) كسی كه نماز جمعه را عمداً ترك نماید، نمازش ارزشی نخواهد داشت. حدیث داریم اگر كسی همسایهی مسجد باشد و نمازش را در مسجد نخواند، نمازش بی ارزش است. از امام صادق(ع) روایت داریم: «مَنْ تَرَكَ الْجُمُعَةَ ثَلَاثَ جُمَعٍ مُتَوَالِیَةً طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قَلْبِهِ»(تهذیبالأحكام، ج3، ص238) یعنی اگر كسی سه جمعه به نماز جمعه نرود آن هم نه به این خاطر كه نتوانسته است. بلكه برایش پست و بی اهمیت بوده است. خدا مهر ذلت بر قلب او میزند. یعنی روح او واژگون میشود.
امام صادق(ع) میفرماید: «مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّارِ»(أمالى صدوق، ص366) قدمهایی كه برای رفتن به نماز جمعه تلاش میكند، خداوند آتش جهنم را بر این افراد حرام میكند و اینها بیمه میشوند و اهل دوزخ نیستند. پیامبر فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَیْكُمُ الْجُمُعَةَ فَمَنْ تَرَكَهَا فِی حَیَاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی اسْتِخْفَافاً بِهَا أَوْ جُحُوداً لَهَا فَلَا جَمَعَ اللَّهُ شَمْلَهُ وَ لَا بَارَكَ لَهُ فِی أَمْرِهِ أَلَا وَ لَا صَلَاةَ لَهُ أَلَا وَ لَا زَكَاةَ لَهُ أَلَا وَ لَا حَجَّ لَهُ أَلَا وَ لَا صَوْمَ لَهُ أَلَا وَ لَا بِرَّ لَهُ حَتَّى یَتُوبَ»(عوالیاللآلی، ج2، ص54) هركس نماز جمعه نرود «اسْتِخْفَافاً بِهَا» یعنی نماز جمعه را قبول نداشته باشد و یا برای تضعیف آن نرود و آن را تحقیر نماید و در خانه نماز بخواند «لَا صَلَاةَ لَهُ» نماز ندارد و «وَ لَا زَكَاةَ لَهُ أَلَا وَ لَا حَجَّ لَهُ أَلَا وَ لَا صَوْمَ لَهُ أَلَا وَ لَا بِرَّ لَهُ» یعنی نه زكات، نه حج، نه روزه و نه هر نیكی دیگری كه انجام دهد ارزش ندارد. ما زنهایی داریم كه هر هفته روضه هفتگی میخوانند ولی به نماز جمعه نمیآیند. هیچ كدام از این روضه هایشان ارزش ندارد. چون اگر در هر كوچه چند مجلس روضه باشد، آمریكا نمیترسد ولی از نماز جمعه میترسد. باید دید كه كدام یك دشمن شكن است. روضه هفتگی یا نماز جمعه؟
البته این حدیث به این معنا نیست كه اگر نماز جمعه نرفت، دیگر نماز نخواند یا حج نرود. بلكه آن خاصیتی كه باید داشته باشد ندارد. مثل گوشتی كه میگویند ممكن است خاصیتش را از دست داده باشد. مثل انگور پلاستیكیها كه شوفرها جلوی ماشین میگذارند، شكل زیبایی دارد ولی خاصیت ندارد. البته از حرفهای من سوء استفاده نشود كه بگویید: چون نماز جمعهها خلوت شده است اینطور میگوید. اصلاً خلوت نشده است و من چون هفتهی وحدت است و تا به حال هم در این باره به صورت مفصل صحبت نكردم، این موضوع را انتخاب كردم و الآن هم ایران میزبان ائمه جمعه است و به خاطر خلوت شدن نماز جمعهها نیست. حال چه زمانی به نماز جمعه برویم؟ قبل از سخنرانی یا قبل از خطبهها یا موقع الله اكبر نماز برویم. امام صادق فرمود: «إِنَّكُمْ تَتَسَابَقُونَ إِلَى الْجَنَّةِ عَلَى قَدْرِ سَبْقِكُمْ إِلَى الْجُمُعَة»(كافى، ج3، ص415) یعنی هركس زودتر به نماز جمعه برود زودتر به بهشت وارد خواهد شد و اینطور نیست كه بگویی خطبهها را در ماشین گوش میدهیم.
پیامبر(ص) میفرماید: «ثَلَاثٌ لَوْ تَعْلَمُ أُمَّتِی مَا لَهُمْ فِیهِنَّ لَضَرَبُوا عَلَیْهِنَّ بِالسِّهَامِ الْأَذَانُ وَ الْغُدُوُّ إِلَى الْجُمُعَةِ وَ الصَّفُّ الْأَوَّلُ»(الجعفریات، ص34) سه چیز است كه اگر مردم بدانند چقدر ارزش دارد بر سر آن نزاع و قرعه كشی میكنند و یكی از اینها نماز جمعه است. پیامبر فرمود: اگر كارفرمایی به كارگرش درروز جمعه اجازه داد به نماز برود در ثواب او شریك است. پیامبر فرمود: «مَنْ أَتَى الْجُمُعَةَ إِیمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَأْنَفَ الْعَمَلَ»(منلایحضرهالفقیه، ج1، ص427) اگر كسی برای رضای خدا به نماز جمعه آمد، خدا گناهانش را میبخشد. چون «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئات»(هود/114) همانطور كه غسل جمعه باعث بخشش گناهان میشود، نماز جمعه هم باعث بخشش گناهان میشود. اصولاً برای یك حركت چیزهایی لازم است همانطور كه برای نماز جمعه غسل جمعه واجب است.
چرا ایران در انقلاب پیروز شد؟ چون مردم از طریق امام از سخنرانیها، اعلامیهها و. . . آگاه شدند. بعد از آگاهی و وحدت و تقوا و تشكل رهبری مردم در نماز جمعه تمام نیازهای یك حركت صحیح را فهمیدند و آن را تأمین كردند.
امام رضا(ع) میفرمایند: « للخطیب أَنْ یُعَلِّمَهُمْ مِنْ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ مَا فِیهِ الصَّلَاحُ وَ الْفَسَادُ»(عللالشرائع، ج1، ص264) خطیب باید به مردم با امر و نهی، صلاح و فساد مردم را به ایشان بگوید. یعنی به مردم آگاهی بدهد كه در كجای دنیا فساد است و راه مبارزه با آن چیست؟ حتی آگاهیهای سیاسی را هم به مردم گوشزد كند. اما رضا میفرماید: «وَ یُخْبِرُهُمْ بِمَا وَرَدَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْآفَاتِ»(عللالشرائع، ج1، ص264) و امام جمعه باید به آن چه دركشورها واقع میشود خبر بدهد. پس امام جمعه هم یك معلم و هم یك گزارشگر سیاسی و یك تحلیلگر است. پس امام جمعه باید یك عنصر سیاسی باشد و باید فساد را بشناسد. مفسد و راه فساد مفسدین و خط اصلاح آن را نیز بداند و اخبار دنیا را هم بداند. امام جمعهی بی خبر نمیتواند امام جمعه باشد و الحمد لله در ایران همینگونه است ولی در كشورهای دیگرچنین نیست. نماز جمعه عامل وحدت است. در نماز جمعه رئیس جمهور، كارگر، بی سواد و با سواد و پیر و جوان و همهی گروههای اسلامی در یكجا جمع میشوند بدون این كه شكل و مالشان و. . . برایشان ارزشی داشته باشد.
خدا منافقین را لعنت كند كه باعث شدند افرادی كه جانشان در خطر است از درب دیگری بیایند یا با ماشین خصوصی بیایند و گرنه همانطور كه قرآن میگوید: «وَ یَمْشی فِی الْأَسْواقِ»(فرقان/7) پیامبر و همهی مردم یكسان میآمدند و میرفتند.
حدیث داریم امام رضا(ع) به امام جواد نامه نوشت كه شنیدم در مجالس تو را از درب خصوصی داخل مجلس میبرند. تو باید قاطی مردم باشی و نباید با مردم فرق كنی. اما منافقین باعث شدند كه اینطور شود و این خواستهی منافقین بود. نماز جمعه یك میتینگ مجانی و بی خرج است و حتی یك بلیط هم خرج ندارد. در نماز جمعه از تقوا باید صحبت شود و امام هم روی این مسئله تأكید دارند و در سخنرانیها به آن سفارش كردند كه یكی از خطبهها باید پیرامون تقوا باشد. ما كمبود تقوا داریم و احتكار، رشوه گیری و كم فروشی از بی تقوایی است. وقتی خدا به بازاریها میخواهد هشدار بدهد میگوید: كم فروشی نكنید. «أَ لا یَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظیمٍ»(مطففین/5-4) یعنی توكه كم فروشی میكنی حساب نمیكنی كه روزی در پیشگاه خدا حاضر خواهی شد و باید پاسخ گو باشی؟ تقوای سیاسی یعنی وقتی میدانی دیگری از تو لایقتر است، خودت را كاندیدا نكن. تقوای علمی این است كه اگر نمیدانی بگویی نمیدانم. یا دیگری بهتر از من بلد است. یا تقوای قلمی یعنی چیزی را از دیگری یادگرفتی به نام خودت چاپ نكن. تقوای فكری یعنی به مسلمانان سوءظن نداشته باش. در همه چیز باید تقوا را رعایت كرد. اسلام میگوید: لباس تقوا یعنی همان طور كه لباس همه جای بدن را میپوشاند تقوا هم باید همهی انسان را فرا بگیرد. اگر انسان در آمار دادن تقوا داشته باشد وقتی میگوید: 200 نفر، تقوا پیشه میكند و پس از دقت میگوید: تقریباً 200 نفر. تقوای شغلی یعنی توجه میكند كه در آمدش حلال است یا حرام است. اصولاً در جامعه ما همهی فسادها به خاطر بی تقوایی و توكل و ایمان است. آن چه یك جامعه برای حركت میخواهد نمونهاش در نماز جمعه هست.
امام صادق میفرماید: نماز جمعه «تَوْبِیخاً لِلْمُنَافِقِین»(كافى، ج3، ص425) این حدیث در مستدرك است. یعنی نماز جمعه قرار داده شد تا پدر منافقین در بیاید و توبیخ بشوند. برای همین است كه میگوییم نماز جمعه دشمن شكن است.
انسان در نماز جمعه روحیه میگیرد و هركس مخالف منافقین است برای روسیاهی آنها میبایست در نماز جمعه شركت كند.
امام صادق میفرماید: «سنها رسول الله بشارة للمؤمنین» خدا نماز جمعه را قرار داد تا مؤمنین روحیه بگیرند و بشارت یابند و منافقین روحیهشان را از دست بدهند. برای تشخیص فایدهی نماز جمعه باید دید چقدر جلوی فساد را میگیرد. در ایران امام جمعه به دولت خط میدهد اما در غیر ایران امام جمعهها اعمال دولت را توجیه میكنند. البته همه اینطور نیستند و بسیاری از ائمه جمعه كه الآن در ایران هستند جلوی فساد را میگیرند و در تبعید و فشار هم هستند و تهدید میشوند اما این نسیم اجمالاً از ایران میوزد. ایران همهی معیارها را عوض كرد. امروز ممكن است جوانان مسیحی به پاپ حمله ببرند كه اگر امام روحانی و دین شناس است پس چرا شما تا به حال مثل ایشان با كارترها دست و پنجه نرم نكردهای و از مستضعفان حمایت نمیكنی؟ اصولاً روحانیت ما به همهی روحانیها خط میدهد و ارتش و بسیجی وپرستاری از جانبازان و... همه همینطور است.
در همهی جنگها مجروحین پشیمان و در حال گریه هستند اما مجروحین ما اینطور نیستند. اگر خوب شوند باز هم به جبهه میروند. در دنیا تنها یك مجلس است و آن هم ایران است. در حزب جمهوری چند نفر را سوزاندند و چند نفر مجروح بودند و اینها خودشان را با عصا و تخت به جلسه كشاندند تا جلسه از اكثریت نیفتد و ما همهی اینها را از امام و رهبری داریم. من حدیث بسیار دارم و جلسهی بعد هم پیرامون نماز جمعه صحبت خواهم كرد.
خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی(عج) خمینی را نگه دار از عمر ما بكاه و بر عمر او بیفزای.
«والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته»
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط : شبهات , ,
:: برچسب ها : هفته وحدت ,
:: بازدید مطلب : [529]
ادامه مطلب